Chopin – Mazurki

Bearton

Nowy produkt

Wykonawca: Ewa Pobłocka – Fortepian

Więcej szczegółów

1 Przedmiot

wysyłka do dwóch dni roboczych

70,00 zł brutto

Więcej informacji

Chopin pisał Mazurki nieprzerwanie, przez cały okres dojrzałego życia od 1825 do 1849 roku. Stanowią one wyraz fascynacji kompozytora ludową muzyką, śpiewem i tańcem. Otwarty i chłonny na każdy przejaw rodzimego folkloru, poznał go Chopin w czystej postaci, niejako z pierwszej ręki. Dzięki licznym podróżom po kraju, letnim wakacjom spędzanym w wiejskich posiadłościach swoich krewnych i przyjaciół, dane mu było obok bliższego poznania muzyki Mazowsza, Kujaw i ziemi dobrzyńskiej zetknąć się z wsią polską niemal wszystkich regionów kraju. Zetknięcie to miało nie tylko bierny charakter. Chopin nie tylko słuchał i to co usłyszał notował w pamięci. Także grał i tańczył na dożynkach i przy innych wiejskich okazjach. Te doświadczenia zaowocowały zastanawiającym rezultatem. W relacji do rodzimego folkloru, ograniczeniem się do jednego niemal gatunku; skupienia się na mazurku. Rzecz osobliwa, iż w okresie nasilonego wirtuozostwa, odznacza się on z góry założoną prostotą, krystaliczną wręcz przejrzystością formy, a nade wszystko sublimacją wyrazu. Przy czym ludowa proweniencja odciska swe urokliwe piętno na wszystkich niemal elementach utworu. Budując kształt swego mazurka, Chopin myśli tańcem. Pisze frazy, okresy, zdania w oparciu o zasady i zasób środków wypowiedzi ludowego twórcy. W nieskończonej ilości odmian mazurka rozpoznajemy realnego oberka, kujawiaka, czy mazura. Z czasem rysy i kontury ludowych tańców ulegają zatarciu. Czytelne źródło inspiracji ustępuje miejsca szczególnej fuzji. Trudnej do określenia syntezie środków o folklorystycznej genezie. Wychodząc od gatunku quasi-użytkowej miniatury, chopinowski mazurek ewoluuje w artystyczną formę liryki refleksyjnej, formułę o wysokim stopniu ogólności, konkretyzowaną w różnych i wyrazistych wariantach. Na zespół cech tej formuły składają się: elementy faktury ludowej (burdony, ostinata), maniera wykonawcza – rubato, motywy rytmiczne i idiomy meliczne poszczególnych tańców, struktury tonalne (układy modalne, ludowe skale), i ludowy sposób rozwijania formy (np.: tzw. okres kolisty, w którym ta sama fraza otwiera go i zamyka), a przede wszystkim sposób muzycznego myślenia, właściwy poetyce folkloru.