NIFC
Nowy produkt
Kompozytor Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Wykonawcy Olga Pasiecznik, soprano
Ewa Pobłocka, period piano
1 Przedmiot Przedmioty
wysyłka do dwóch dni roboczych
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Liryka wokalna stanowi przymierze liryki poetyckiej z muzyczną i sięga tym przymierzem w głęboką przeszłość. Sam termin liryka pochodzi od nazwy starogreckiego instrumentu, liry, która towarzyszyła śpiewaniu wierszy. Po wiekach rozwoju i przemian sztuki dźwięku lirę zastąpił fortepian, i w takiej postaci, śpiewu z fortepianem, pieśń rozkwitła w dobie romantyzmu. W kulturze polskiej po wybuchu wielkiej poezji romantycznej nastąpił rozkwit pieśni, co zawdzięczamy Stanisławowi Moniuszce. Liryka poetycka, w swej odmianie tzw. liryki bezpośredniej, dawała w tamtym okresie wyraz przeżyciom indywidualnym. Ale Moniuszko rzadko wybierał dla swoich pieśni wiersze będące wyznaniem, zwierzeniem, wspomnieniem. Tak jakby nie chciał utożsamiać się z podmiotami lirycznymi tych wierszy, jakby to oni, nie on, cierpieli, kochali, rozpaczali, chociaż rozumiał ich stany i pięknie muzyką je wyrażał. Małgorzata Komorowska (fragment z książeczki)
Utwory:
Do pączka Wiośnianka Kwiatek Dziewczę i ptak Gdyby kto mnie kochał szczerze Nawrócona Kotek Triolet (Komu ślubny splatasz wieniec) Złota rybka Dumka (Nie śpię, nie jem, dręczę siebie) Wyjazd z Ukrainy Wróżba znachora Dumka podolska (Przywiązanie) Swaty Prząśniczka Pieśń Nai Groźna dziewczyna Dumka (Przychodź, miły) Powrót wiosny Śpiewak w obcej stronie Spomnienie Ruta Kozak Łza