Arcydzieła muzyki organowej. Zeszyt 6. Muzyka południowoniemiecka XVII-XVIII", zebrał i przygotował Jan Bokszczanin Zobacz większe

Arcydzieła muzyki organowej. Zeszyt 6. Muzyka południowoniemiecka XVII-XVIII", zebrał i przygotował Jan Bokszczanin

Polihymnia

Nowy produkt

W szóstym tomie cyklu Arcydzieła muzyki organowej pragniemy przedstawić wybrane kompozycje południowoniemieckiej muzyki organowej XVII i XVIII wieku.

Więcej szczegółów

1 Przedmiot

wysyłka do dwóch dni roboczych

35,00 zł brutto

Więcej informacji

Zbiór przedstawia 13 utworów czterech znakomitych kompozytorów. Publikacja zaczyna się trzema utworami Johanna Jacoba Frobergera: - Capriccio septimo FbWV 507 - Toccata secunda FbWV 102 - Canzona secunda FbWV 302. Johann pierwsze lekcje muzyki pobierał zapewne u swojego ojca – wirtemberskiego kapelmistrza dworskiego Basiliusa Frobergera, jak również u tamtejszych nadwornych organistów. W wieku zaledwie 20 lat objął stanowisko organisty na dworze cesarza Ferdynada III Hambsburga w Wiedniu. Dzięki Frobergerowi i jego szerokim kontaktom muzycznym stylus phancasticus pojawił się nie tylko w twórczości Couperina lecz przede wszystkim zaowocował formę tzw. północnoniemieckiej toccaty. Następne dwa utwory kompozytora Georga Muffata, wywodzącego się z rodziny o szkockich korzeniach. - Toccata septima, Apparatus Musico-Organisticus - Passacaglia, Apparatus Musico-Organisticus W Paryżu rozpoczął naukę gry smyczkowej, kompozycji oraz doskonalił ponadprzeciętne zdolności gry na instrumentach klawiszowych. Dzięki swej paryskiej oraz rzymskiej edukacji Georg Muffat był niewątpliwie muzycznym spadkobiercą najbardziej wpływowych kompozytorów ówczesnej Europy, co miało niebagatelny wpływ na swoistość jego stylu kompozytorskiego. Kolejne 7 utworów przedstawionych w niniejszym egzemplarzu to kompozycje Johanna Pachelbela: - Aria sexta „Sebaldina”, Hexachordum Apollinis P. 198 - Chaconne in f P. 43 - Preludium in d P. 407 - Toccata in c P. 459 - Toccata in e P. 462 - Toccata in g P. 468 - Toccata in g P. 465. Edukacja muzyczna tego kompozytora początkowo związana była z regionem środkowych Niemiec, jednak podstawy swego stylu Pachelbel zawdzięcza wiedeńskiemu nauczycielowi – Johannowi Kasparowi Kerllowi. Poprzez swą wieloletnią pracę w Erfurcie oraz szeroką działalność pedagogiczną Pachelbel wywarł istotny wpływ na życie muzyczne Turyngii. Kontynuatorem stylu włoskiego na niwie południowoniemieckiej twórczości organowej był Johhan Speth. Organista i kompozytor pochodzący z Górnego Palatynatu. W zeszycie tym umieszczono jedną jego kompozycję – Toccata prima. Zbiór Ars magna Consoni et Dissoni zawiera dziesięć toccat, osiem opracowań magnificat oraz trzy cykle wariacji – ujawnia wpływy zarówno muzyki włoskiej (w tym liczna tematyczne zapożyczenia), jak również wzorowanie się prze ich autora na stylu Georga Muffata.