Obniżka! Adolf Chybiński – Ludwik Bronarski. KORESPONDENCJA Zobacz większe

Adolf Chybiński – Ludwik Bronarski. KORESPONDENCJA

ISPAN

Nowy produkt

dolf Chybiński – Ludwik Bronarski. KORESPONDENCJA 1922–1952. T. I: 1922–1939, CZ. 1.: 1922–1933

Więcej szczegółów

1 Przedmiot

wysyłka do dwóch dni roboczych

Ostatnie egzemplarze!

21,00 zł brutto

-21,00 zł

42,00 zł brutto

Więcej informacji

Polski muzykolog Ludwik Bronarski nie jest postacią zupełnie zapomnianą, choć dziś może zbyt rzadko przywoływaną w dyskursach naukowych. Jako autor jednej z fundamentalnych monografii chopinowskich – Harmonika Chopina (Warszawa 1935) – wszedł do ścisłego grona twórców polskiej chopinologii i najważniejszych chopinologów swojej generacji w Europie. W środowisku polskim w krótkim okresie przełomu lat dwudziestych i trzydziestych dał się poznać jako autor kilkunastu wyrastających ponad przeciętność artykułów, rozpraw, komunikatów, oraz licznych wnikliwych, krytycznych recenzji. W tym samym czasie, obok krótkich form publikacji naukowych, pisał i wydał wspomnianą monografię, a w drugiej połowie lat trzydziestych wraz z Bronisławą Wójcik-Keuprulian, Józefem Turczyńskim i pod patronatem Ignacego Jana Paderewskiego rozpoczął edytorskie prace nad wydaniem Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina. Obecność Bronarskiego w polskim piśmiennictwie muzycznym poczynając od końca trzeciej dekady XX w. być może nie byłaby tak widoczna, gdyby nie wielka atencja i uznanie, jakimi otoczył go od początku jego drogi naukowej Adolf Chybiński, szef katedry muzykologii na lwowskim Uniwersytecie Jana Kazimierza, ale przede wszystkim twórca i redaktor naczelny "Kwartalnika Muzycznego" i "Polskiego Rocznika Muzykologicznego", pierwszych polskich czasopism muzycznych o charakterze stricte akademickim. Na łamach tych czasopism ukazała się większa część międzywojennych studiów i rozpraw Bronarskiego i jego liczne recenzje. Zgodnie z życzeniem Chybińskiego–redaktora naczelnego "Kwartalnika Muzycznego", publikacje Bronarskiego miały się znaleźć w każdym kolejnym zeszycie pisma. Były to zarówno artykuły analityczne, przyczynki źródłowe, teksty stawiające ważne dla ówczesnej chopinologii problemy (jak np. konieczność nadrobienia braku polskiej edycji krytycznej dzieł kompozytora), oraz recenzje. Chybiński całkowicie zdawał się na wiedzę i doświadczenie młodszego kolegi na polu chopinologii. Nie stawiał mu żadnych ograniczeń ani co do treści, ani co do formy.