Polihymnia
Nowy produkt
1 Przedmiot Przedmioty
wysyłka do dwóch dni roboczych
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Grzegorz Miśkiewicz, "Grecki etos muzyczny i jego wpływ na kształtowanie się koncepcji śpiewu kościoła w pierwszych wiekach..."
Polihymnia 2014
oprawa miękka
stron 144
format 16,5 x 24 cm
Zakres tematyczny niniejszej pracy obejmuje treści wiążące muzykę z jej historią, filozofią i estetyką. Jedną z najważniejszych relacji, w jakiej muzyka znajduje się od wieków, jest jej związek ze słowem – począwszy od tekstów będących wyrazem prozaicznych ludzkich myśli, poprzez różnorodne formy literackie, aż po Słowo Boże (Logos), którego największym wyrazicielem, w opinii wielu przedstawionych w pracy autorów, jest właśnie medium dźwiękowe. Praca ma na celu uzasadnienie tezy na temat „muzyczności” kultury greckiej oraz oddziaływania tej kultury na formujące się, różnorodne koncepcje śpiewu Kościoła w pierwszych wiekach chrześcijaństwa. Narodziny i kształtowanie greckiego etosu muzycznego wymagało uwzględnienia w pracy stosunkowo rozległej przestrzeni czasowej, sięgającej do ok. VIII w. p.n.e. - okresu Grecji archaicznej, z twórczością epicką Homera, Grecji klasycznej z V i IV wieku, wreszcie ważnego okresu hellenistycznego. Celem pracy jest wykazanie ciągłości istnienia całego dorobku myśli muzycznej, powstałej w obrębie kultury greckiej na tle zmian, jakie dokonały się na etapie powstawania nowej religii chrześcijańskiej, która, choć funkcjonowała w świecie antyku i była jego częścią, wypracowywała własne, odrębne zasady etyki. Zasadnicza oś podziału pracy przebiega między trzema pierwszymi rozdziałami, opisującymi historyczne uwarunkowania rozwoju muzycznego etosu w obrębie kultury starożytnej Grecji, a czwartym i piątym – w których przedstawiono procesy kształtowania chrześcijańskich koncepcji śpiewu liturgicznego oraz ich relacje z myślą grecką. Na podstawie Wstępu