Kinga Kiwała DZIEŁO SYMFONICZNE W PERSPEKTYWIE POLSKICH KONCEPCJI FENOMENOLOGICZNYCH Zobacz większe

Kinga Kiwała DZIEŁO SYMFONICZNE W PERSPEKTYWIE POLSKICH KONCEPCJI FENOMENOLOGICZNYCH

Akademia Muzyczna Kraków

Nowy produkt

Kinga Kiwała, Dzieło symfoniczne w perspektywie polskich koncepcji fenomenologicznych. Lutosławski. Górecki. Penderecki. Kraków 2013, 468 stron, format B5, ISBN 978-83-62743-14-8

Więcej szczegółów

1 Przedmiot

wysyłka do dwóch dni roboczych

35,00 zł brutto

Więcej informacji

Zawartość: Uwagi wstępne WPROWADZENIE 1. Geneza i początki rozwoju fenomenologii 2. Główne rysy fenomenologii polskiej Część pierwsza MUZYKA. ANALIZA I INTERPRETACJA SYMFONII Symfonia polska 1945-2010. Zarys problematyki I. Henryk Mikołaj Górecki, II Symfonia „Kopernikowska” 1. Geneza. Źródła inspiracji 2. Uwagi analityczne 2.1. Tekst słowny 2.2. Muzyka 3. Interpretacja 3.1. Funkcja symboliczna formy 3.2. Relacja słowo-dźwięk. Wyróżnione słowa i zwroty tekstu. Quasi-retoryka 3.3. Funkcja cytatu. Tradycja ludowa i religijna II. Krzysztof Penderecki, II Symfonia „Wigilijna” 1. Geneza. Kontekst historyczno-stylistyczny 2. Uwagi analityczne 3. Interpretacja. Funkcja cytatu i reminiscencji. Semantyka i symbolika dzieła III. Witold Lutosławski, IV Symfonia 1. Geneza. Miejsce dzieła w drodze twórczej kompozytora 2. „System” twórcy 3. IV Symfonia w kontekście „systemu” 4. Interpretacja. IV Symfonia – styl późny czy ostatni? 4.1. Styl późny w teorii sztuki 4.2. Przewartościowania poglądów estetycznych Lutosławskiego w świetle jego autorefleksji 4.3. Elementy „stylu późnego” w IV Symfonii Część druga FENOMENOLOGIA. KONCEPCJE – INTERPRETACJE SYMFONII I. Dzieło muzyczne jako przedmiot intencjonalny. Roman Ingarden 1. Koncepcja filozoficzno-estetyczna 1.1. Ontologia 1.2. Aksjologia 1.2 1. Sposób istnienia i struktura wartości 1.2.2. Wartości artystyczne i estetyczne 1.2.3. Jakości metafizyczne 1.3. Struktura i sposób istnienia utworu muzycznego 1.3.1. Czym utwór muzyczny nie jest? 1.3.2. Cechy konstytutywne utworu muzycznego 1.3.3. Sposób istnienia. Całość i tożsamość utworu muzycznego 2. Wybrane dzieła w świetle koncepcji Romana Ingardena 2.1. Uwagi wstępne 2.2. Quasi-czasowość 2.2.1. IV Symfonia Witolda Lutosławskiego 2.2.2. II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego 2.2.3. II Symfonia „Wigilijna” Krzysztofa Pendereckiego 2.3. Ekspresja i wartość 2.3.1. II Symfonia „Wigilijna” Krzysztofa Pendereckiego 2.3.2. IV Symfonia Witolda Lutosławskiego 2.3.3. II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego 2.3.4. Wzniosłość w II Symfonii „Kopernikowskiej” Henryka Mikołaja Góreckiego 2.4. Miejsca niedookreślenia i ich możliwe wypełnienia. Wykonania – analiza porównawcza 2.4.1. II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego 2.4.2. II Symfonia „Wigilijna” Krzysztofa Pendereckiego 2.4.3. IV Symfonia Witolda Lutosławskiego II. Trzy wymiary dzieła sztuki. Władysław Stróżewski 1. Koncepcja filozoficzno-estetyczna 1.1. Aspekt ontologiczny 1.1.1. Geneza dzieła. Twórczość 1.1.2. Ontyczna struktura dzieła 1.2. Aspekt semiotyczny i aksjologiczny 1.2.1. Znaczenie i sens dzieła sztuki 1.2.2. Sposób istnienia wartości 1.2.3. Wartości a sztuka. Wartości estetyczne i nadestetyczne 1.3. Czas piękna – specyfika dzieła muzycznego 2. Wybrane dzieła w świetle koncepcji Władysława Stróżewskiego 2.1. Uwagi wstępne 2.2. Aspekt ontologiczny. Dialektyczność 2.2.1. Dialektyczność gatunku 2.2.2. Dialektyczność formy 2.2.3. „Dialektyka zewnętrzności i wewnętrzności” – problem inspiracji 2.2.4. „Momenty dialektyczne” w wybranych dziełach 2.2.5. „Przeciwieństwa zestrojone” – dialektyka świata brzmieniowego w II Symfonii „Wigilijnej” Krzysztofa Pendereckiego 2.3. Aspekt semiotyczny i aksjologiczny. Sens i wartość III. Między fenomenologią a hermeneutyką. Leszek Polony, Bohdan Pociej 1. Leszek Polony 1.1. Koncepcja estetyczna. Znaczenie i symbol w muzyce 1.2. „Przestrzeń symboliczna” w II Symfonii „Kopernikowskiej” Henryka Mikołaja Góreckiego 1.2.1. Środki melodyczne i harmoniczne 1.2.2. Środki fakturalno-instrumentacyjne i dynamiczne 2. Refleksja Bohdana Pocieja 2.1. Postawa estetyczna 2.2. Projekt kontynuacji założeń estetyki Ingardena 2.3. Problematyka wartości IV. W stronę interpretacji integralnej. Mieczysław Tomaszewski 1. Koncepcja teoretyczna 1.1. Koncepcja dzieła muzycznego 1.2. Metoda interpretacji integralnej 1.2.1. Założenia 1.2.2. Problematyka ekspresji 1.2.3. W stronę wartości 1.3. Problematyka dzieła słowno-muzycznego 1.3.1. Teoria pieśni 1.3.2. Dzieło w perspektywie „antropologicznej” 2. Wybrane dzieła w świetle koncepcji Mieczysława Tomaszewskiego 2.1. Uwagi wstępne 2.2. Interpretacja integralna 2.2.1. Wybrane symfonie w świetle „modelu sytuacji dzieła muzycznego" 2.2.2. Funkcje dzieła 2.2.3. Wartości fundamentalne i komplementarne 2.3. Teoria dzieła wokalno-instrumentalnego 2.3.1. Dzieło w perspektywie „antropologicznej" 2.3.2. „Związki słowno-muzyczne” w II Symfonii „Kopernikowskiej” Henryka Mikołaja Góreckiego FENOMENOLOGIA WOBEC DZIEŁA MUZYCZNEGO Pytania i odpowiedzi Bibliografia Summary Indeks osób